Dette er hovedsageligt en lavintensiv gåtur gennem en dal. Ruten kræver dog, at man krydser floder og passerer gennem sektioner af tykke pilebuske og fugtige sumpområder. Hvis vejret er ugunstigt, kan dette blive udmattende. Ved slutningen af ​​dagen kan du enten gå lige frem til en jagthytte eller stige opad for at komme til den anden turisthytte.

Kigger du på kortet, ser det ud til at være en let gåtur, og hvis vejret er godt, er der heller ingen problemer som sådan. Men hvis det er en regnvejrsdag, kan man gå igennem de tykke pilbuske. Ved varmere vejr – når isen smelter eller umiddelbart efter kraftigt nedbør – kan en krydsning af de tre floder blive problematisk. Hvis du besøger stedet lige efter en tør periode, er det let at krydse floden ved at hoppe over klipperne, uden at du selv bliver våd. Når dagens vandring er færdig, kan du vælge at bo i hvilken som helst af de to hytter til rådighed. Den ene ligger i nærheden af ​​fjorden Kangerluarsuk Tulleq, og den anden er placeret efter en lille stigning opad bakke. Den sidste er turisthytten, mens den første er en fangsthytte.

Afstand: 17 km.

Højdeprofil:

Stigning: 226 meter.
Fald: 262 meter.

Gå fra Nerumaq-hytten, og kryds floden tæt ved. For det meste kan du gøre dette ved at hoppe over klipperne. Gå langs floden. Vender man sig om, kan man se dalen og de skarpe stenede bjerge. Stien fortsætter ved at passere langs flere store klipper og kommer så til et ekstremt vådt og sumpet område. Når du har krydset dette område, skal du sørge for at finde tilbage til stien, da der er en bred skråning af tykt pileskrub på stien.

Når du vandrer gennem piletræerne, skal du gå langsomt og forsigtigt. Hold øje med de indsnævrede, klipperige stier, og læg mærke til de hoppende og glatte kviste på jorden, når du træder fremad. Hold ligeledes øje med markører, især de mere bemærkelsesværdige, da disse vil hjælpe dig med at holde styr på den generelle retning. De fleste steder på ruten er stien lidt væk fra floden, og hvis du mister den, kan det være svært at komme tilbage på den.

Endeligt går stien ned mod floden. Her er en stensætning, som udgør det perfekte, naturlige punkt til at krydse flodovergangen. Umiddelbart efter flyder floden ned i en stenagtig kløft. Til tider, når flodstrømmen er mindre, kan det være muligt at krydse floden ved at hoppe over klipperne i den. Stien fortsætter ved et vandløb med en stenhældning, der har sand og grus på den ene side og floden på den anden. Lidt længere nede ad stien vil du se markører fortælle om placeringen af ​​en anden passage. Ligesom den forrige, kan denne også blive krydset ved at hoppe over klipperne, der stikker op af floden.

Følg stien nedad, mens den gradvist bevæger sig væk fra floden. Til tider er den placeret over den brede og stenede strøm. Ifølge kortet stiger stien over et udløb på omkring 100 højdemeter. Den sti, der trampes over af vandrere, går imidlertid langs floden. Det faktum, at denne rute er så nedtrampet, viser, at vandrere hellere vil gå på denne end den på kortet. De, som vælger at følge ruten helt, vil kunne se en fast markør, der angiver sporet, selvom stien overhovedet ikke er synlig.

Du vil se, at den resterende dal har den vådeste og mudrende grund med nogle tørre områder af pil og birkjord. Det er bedst at forblive på stien, hvor den er synlig. Når den forsvinder, prøv da at finde den hurtigt igen og at komme tilbage på den. Du vil passere små elve nu og da. Skarpe og klare hældninger rager mod toppen af ​​Qaarajuttoq. Når sporet kommer tæt på en sø, går ruten langs kysten eller endda langs sand- og gruskysten. En bestemt elv løber indad og er noget dyb. Men hvis du går lidt opstrøms for at gå om en lille dyb dam, kan du let hoppe over strømmen.

Fortsæt med at vandre langs søens kyst. Du kan så vælge mellem to stier. Hvis du vælger at følge​​søens kyst, vil det tage dig langs en strømmende flod, som snart løber ud i havet ved Kangerluarsuk Tulleqs fjord. Du vil kunne se en fangsthytte ved fjorden.

Hvis du derimod følger ruten, stiger denne. I første omgang er der ingen klar indikation af ruten, men efter et stykke tid vil du se en smal nedtrampet sti. Hold øje med markører, der tyder på at gå på tværs af en stor bjergtop på omkring 100 højdemeter. Kig nordover over fjorden for at se de isdækkede toppe af Aqqutikitsoq. Hold øje med markørerne, da stien ikke er særlig synlig.

Du vil kunne se hytten langt væk. Men at gå direkte mod den vil indebære at træde ind i det mosefulde område omkring den. I stedet skal du følge markørerne, der viser stien, indtil du næsten krydser hytten. På dette tidspunkt går du retur og går ned på en tør og solid vej, der skulle tage dig direkte til hytten. Kigger du ned mod fjorden herfra, vil du kunne se andre små hytter.